JURNAL 1 | JURNAL 2 | JURNAL 3 | |
Tajuk | A Study on the Use of ICT in Mathematics Teaching Oleh: Chong Chee Keong, Sharaf Horani & Jacob Danie, Multimedia University, 2005 | Aplikasi Komputer Dalam Pengajaran Bahasa: Penguasaan Guru dan Kekangan Dalam Pelaksanaan Oleh: Yahya Othman, Roselan Baki, Universiti Putra Malaysia, | Kemahiran ICT Di Kalangan Guru-Guru Pelatih UTM: Satu Tinjauan Oleh: Megat Aman Zahiri Megat Zakaria, Baharudin Aris, Jamalludin Harun, Universiti Teknologi Malaysia |
Pernyataan Masalah | 1. Adakah guru menggunakan peralatan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran matematik? 2. Adakah guru mempunyai pengetahuan dan kemahiran untuk mengintegrasikan ICT dalam proses pengajaran matematik? | 1. Adakah guru mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang cukup untuk mengajar berbantukan komputer? 2. Adakah terdapat kekangan dalam melaksanakan pengajaran berbantukan komputer? | Apakah tahap penguasaan kemahiran ICT di kalangan guru-guru pelatih? |
Tujuan Kajian | Kajian ini dijalankan untuk mengetahui halangan yang menyebabkan guru tidak mengintegrasikan penggunaan ICT dalam pengajaran mata pelajaran matematik. | Kajian ini dijalankan untuk meneliti tahap penguasaan guru dan kekangan dalam melaksanakan pengajaran Bahasa Melayu menggunakan komputer. | Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap kemahiran ICT di kalangan guru-guru pelatih. |
Metodologi Dan Instrumen | Kajian menggunakan borang soal selidik yang mengandungi: 1. Profil guru; 2. Cara guru menggunakan ICT; 3. Kegiatan pengembangan profesional; 4. Pengalaman ICT guru; 5. Peringkat penggunaan ICT; 6. Halangan yang dihadapi guru; dan 7. Cara penyelesaian. | § Kajian tinjauan iaitu secara deskriptif. § Sampel kajian diambil secara rawak melibatkan 87 orang guru. § Pengumpulan data menggunakan kaedah soal-selidik. § Hasil analisis data dinyatakan dalam bentuk peratusan dan min. | § Kajian tinjauan iaitu secara deskriptif. § Sampel kajian diambil secara rawak melibatkan 379 orang guru pelatih. § Pengumpulan data menggunakan kaedah soal-selidik. § Hasil analisis data dinyatakan dalam bentuk min. |
Responden / Sampel Kajian | Kajian melibatkan 111 orang guru mata pelajaran matematik yang sedang mengikuti kursus dalam perkhidmatan anjuran Jabatan Pelajaran Negeri. | Kajian melibatkan 87 orang guru Bahasa Melayu di beberapa buah sekolah sekitar Ulu Selangor. | Kajian melibatkan 379 orang guru pelatih Fakulti Pendidikan, UTM. |
Prosedur Pengumpulan Data | 1. Mengenalpasti masalah; 2. Membina latar belakang pengetahuan; 3. Memberi penerangan kepada guru; 4. Guru menjawab soalan soal selidik; 5. Analisis data; dan 6. Cadangan pembangunan sistem atas talian (e-portal). | 1. Mengenalpasti masalah; 2. Membina instrumen pengumpulan data; 3. Pembinaan item-item soalan secara tertutup; 4. Pengumpulan data menggunakan kaedah soal-selidik; 5. Analisis data; 6. Membuat rumusan hasil dapatan kajian. | 1. Mengenalpasti masalah; 2. Membina instrumen pengumpulan data; 3. Pembinaan item-item soalan secara tertutup berbentuk skala likert; 4. Pengumpulan data menggunakan kaedah soal-selidik; 5. Analisis data; 6. Membuat rumusan hasil dapatan kajian. |
Dapatan Utama | § Dapatan hasil kajian dipaparkan dalam bentuk jadual. § Hasil kajian mendapati kurangnya guru matematik menggunakan ICT di dalam kelas pengajaran atas sebab: 1. kurangnya masa dalam jadual sekolah untuk projek-projek yang melibatkan ICT; 2. kurangnya peluang latihan guru untuk projek-projek ICT; 3. sokongan teknikal yang tidak mencukupi untuk projek-projek ICT; 4. kurangnya pengetahuan mengenai cara untuk mengintegrasikan ICT untuk meningkatkan kurikulum; 5. kesukaran dalam mengintegrasikan dan menggunakan pelbagai peralatan ICT dalam pengajaran; dan 6. pelajar tidak mempunyai kemudahan ICT di rumah untuk mengakses bahan pendidikan yang diperlukan. | § Dapatan hasil kajian dipaparkan dalam bentuk jadual. § Hasil kajian mendapati: 1. Penggunaan komputer dalam pengajaran bahasa hanya efektif kepada kemahiran membaca sahaja; 2. Semua responden pernah mengikuti kursus kemahiran komputer; 3. Penggunaan komputer dapat menarik minat pelajar untuk belajar; 4. Masih terdapat guru yang kurang mahir mengendalikan komputer; 5. Masa yang lama diperlukan untuk membina bahan; 6. Kerosakan peralatan komputer mengganggu proses pengajaran. | § Dapatan hasil kajian dipaparkan dalam bentuk jadual. § Hasil kajian mendapati: 1. Secara keseluruhan kemahiran ICT guru pelatih berada pada tahap yang tinggi; 2. Tidak terdapat perbezaan yang ketara kemahiran ICT antara guru pelatih lelaki dan perempuan; 3. Tidak terdapat perbezaan yang ketara kemahiran ICT guru pelatih walaupun bidang kursus berbeza; dan 4. Tidak terdapat perbezaan yang ketara kemahiran ICT guru pelatih berdasarkan keputusan CGPA. |
Implikasi Utama | Menyediakan e-portal yang terdiri daripada 2 modul: 1. Sumber repositori – koleksi alat mengajar matematik, bank soalan dan sumber lain dalam bentuk digital yang boleh digunakan untuk pengajaran dan pembelajaran matematik; dan 2. Perancang pelajaran – alat mesra pengguna yang boleh mengintegrasi sumber-sumber dalam repositori untuk rancangan mengajar guru. | Kebolehan menguasai konsep pengajaran bahasa berbantukan komputer boleh memberi kesan positif terhadap mutu pengajaran guru. | Kemahiran ICT merupakan satu bentuk kemahiran yang memerlukan pengguna sentiasa berubah mengikut perkembangan dan perlu diamalkan setiap masa bagi mencapai tahap kemahiran yang tertinggi. |
Jurnal: Kajian Kuantitatif
Penulis: mSAHalim pada 9/30/2010 04:16:00 PMSeptember 30, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment