Jurnal: Kajian Kuantitatif

September 30, 2010


JURNAL 1
JURNAL 2
JURNAL 3
Tajuk
A Study on the Use of ICT in Mathematics Teaching

Oleh: Chong Chee Keong, Sharaf Horani & Jacob Danie, Multimedia University, 2005

Aplikasi Komputer Dalam Pengajaran Bahasa: Penguasaan Guru dan Kekangan Dalam Pelaksanaan

Oleh: Yahya Othman, Roselan Baki, Universiti Putra Malaysia,

Kemahiran ICT Di Kalangan Guru-Guru Pelatih UTM: Satu Tinjauan

Oleh: Megat Aman Zahiri Megat Zakaria, Baharudin Aris, Jamalludin Harun, Universiti Teknologi Malaysia
Pernyataan Masalah
1.         Adakah guru menggunakan peralatan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran matematik?
2.         Adakah guru mempunyai pengetahuan dan kemahiran untuk mengintegrasikan ICT dalam proses pengajaran matematik?
1.       Adakah guru mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang cukup untuk mengajar berbantukan komputer?
2.       Adakah terdapat kekangan dalam melaksanakan pengajaran berbantukan komputer?
Apakah tahap penguasaan kemahiran ICT di kalangan guru-guru pelatih?
Tujuan Kajian
Kajian ini dijalankan untuk mengetahui halangan yang menyebabkan guru tidak mengintegrasikan penggunaan ICT dalam pengajaran mata pelajaran matematik.
Kajian ini dijalankan untuk meneliti tahap penguasaan guru dan kekangan dalam melaksanakan pengajaran Bahasa Melayu menggunakan komputer.
Kajian ini dijalankan untuk meninjau tahap kemahiran ICT di kalangan guru-guru pelatih.
Metodologi Dan Instrumen
Kajian menggunakan borang soal selidik yang mengandungi:
1.         Profil guru;
2.         Cara guru menggunakan ICT;
3.         Kegiatan pengembangan profesional;
4.         Pengalaman ICT guru;
5.         Peringkat penggunaan ICT;
6.         Halangan yang dihadapi guru; dan
7.         Cara penyelesaian.
§   Kajian tinjauan iaitu secara deskriptif.
§   Sampel kajian diambil secara rawak melibatkan 87 orang guru.
§   Pengumpulan data menggunakan kaedah soal-selidik.
§   Hasil analisis data dinyatakan dalam bentuk peratusan dan min.
§   Kajian tinjauan iaitu secara deskriptif.
§   Sampel kajian diambil secara rawak melibatkan 379 orang guru pelatih.
§   Pengumpulan data menggunakan kaedah soal-selidik.
§   Hasil analisis data dinyatakan dalam bentuk min.
Responden / Sampel Kajian
Kajian melibatkan 111 orang guru mata pelajaran matematik yang sedang mengikuti kursus dalam perkhidmatan anjuran Jabatan Pelajaran Negeri.

Kajian melibatkan 87 orang guru Bahasa Melayu di beberapa buah sekolah sekitar Ulu Selangor.
Kajian melibatkan 379 orang guru pelatih Fakulti Pendidikan, UTM.
Prosedur Pengumpulan Data
1.         Mengenalpasti masalah;
2.         Membina latar belakang pengetahuan;
3.         Memberi penerangan kepada guru;
4.         Guru menjawab soalan soal selidik;
5.         Analisis data; dan
6.         Cadangan pembangunan sistem atas talian (e-portal).
1.       Mengenalpasti masalah;
2.       Membina instrumen pengumpulan data;
3.       Pembinaan item-item soalan secara tertutup;
4.       Pengumpulan data menggunakan kaedah soal-selidik;
5.       Analisis data;
6.       Membuat rumusan hasil dapatan kajian.
1.     Mengenalpasti masalah;
2.     Membina instrumen pengumpulan data;
3.     Pembinaan item-item soalan secara tertutup berbentuk skala likert;
4.     Pengumpulan data menggunakan kaedah soal-selidik;
5.     Analisis data;
6.     Membuat rumusan hasil dapatan kajian.
Dapatan Utama
§     Dapatan hasil kajian dipaparkan dalam bentuk jadual.
§     Hasil kajian mendapati kurangnya guru matematik menggunakan ICT di dalam kelas pengajaran atas sebab:
1.       kurangnya masa dalam jadual sekolah untuk projek-projek yang melibatkan ICT;
2.       kurangnya peluang latihan guru untuk projek-projek ICT;
3.       sokongan teknikal yang tidak mencukupi untuk projek-projek ICT;
4.       kurangnya pengetahuan mengenai cara untuk mengintegrasikan ICT untuk meningkatkan kurikulum;
5.       kesukaran dalam mengintegrasikan dan menggunakan pelbagai peralatan ICT  dalam pengajaran; dan
6.       pelajar tidak mempunyai kemudahan ICT di rumah untuk mengakses bahan pendidikan yang diperlukan.
§         Dapatan hasil kajian dipaparkan dalam bentuk jadual.
§         Hasil kajian mendapati:
1.       Penggunaan komputer dalam pengajaran bahasa hanya efektif kepada kemahiran membaca sahaja;
2.       Semua responden pernah mengikuti kursus kemahiran komputer;
3.       Penggunaan komputer dapat menarik minat pelajar untuk belajar;
4.       Masih terdapat guru yang kurang mahir mengendalikan komputer;
5.       Masa yang lama diperlukan untuk membina bahan;
6.       Kerosakan peralatan komputer mengganggu proses pengajaran.
§         Dapatan hasil kajian dipaparkan dalam bentuk jadual.
§         Hasil kajian mendapati:
1.       Secara keseluruhan kemahiran ICT guru pelatih berada pada tahap yang tinggi;
2.       Tidak terdapat perbezaan yang ketara kemahiran ICT antara guru pelatih lelaki dan perempuan;
3.       Tidak terdapat perbezaan yang ketara kemahiran ICT guru pelatih walaupun bidang kursus berbeza; dan
4.       Tidak terdapat perbezaan yang ketara kemahiran ICT guru pelatih berdasarkan keputusan CGPA.
Implikasi Utama
Menyediakan e-portal yang terdiri daripada 2 modul:
1.          Sumber repositori – koleksi alat mengajar matematik, bank soalan dan sumber lain dalam bentuk digital yang boleh digunakan untuk pengajaran dan pembelajaran matematik; dan
2.          Perancang pelajaran – alat mesra pengguna yang boleh mengintegrasi sumber-sumber dalam repositori untuk rancangan mengajar guru.
Kebolehan menguasai konsep pengajaran bahasa berbantukan komputer boleh memberi kesan positif terhadap mutu pengajaran guru.
Kemahiran ICT merupakan satu bentuk kemahiran yang memerlukan pengguna sentiasa berubah mengikut perkembangan dan perlu diamalkan setiap masa bagi mencapai tahap kemahiran yang tertinggi.

No comments:

Post a Comment