Pendidikan Komputer

August 07, 2010

PENGGUNAAN KOMPUTER DALAM PENGAJARAN PEMBELAJARAN DI KALANGAN GURU SEKOLAH MENENGAH: SATU KAJIAN KES DAERAH TIMUR LAUT PULAU P
Apakah yang anda faham tentang Pendidikan Komputer?
 
Menurut Kamus Pelajar Edisi Kedua, pendidikan adalah merupakan perihal atau perbuatan mendidik manakala komputer adalah alat elektronik yang menyimpan, menganalisis dan mengeluarkan maklumat sebagaimana yang dikehendaki atau yang diarahkan. Maka Pendidikan Komputer merupakan satu proses pembelajaran yang melibatkan penggunaan peralatan komputer dan bahan media secara terancang bagi menghasilkan kecekapan dalam pengajaran dan keberkesanan dalam pembelajaran.

Dalam bidang pendidikan, usaha mempertingkatkan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran terus dipergiatkan bagi melahirkan generasi yang celik komputer dan sentiasa peka dengan perkembangan teknologi semasa. Menurut Gagne dan Briggs dalam Rosenberg (2000), komputer dapat digunakan sebagai media pembelajaran kerana komputer memiliki keistimewaan yang tidak dimiliki oleh media pembelajaran yang lain sebelum zaman komputer. Antara keistimewaan tersebut adalah seperti berikut:

Hubungan interaktif - komputer membolehkan wujudnya hubungan di antara rangsangan dengan jawapan. Bahkan komputer dapat menggalakkan inspirasi dan meningkatkan minat.

Pengulangan - komputer membolehkan pengguna mengulangi apabila perlu untuk memperkuatkan lagi pembelajaran dan memperbaiki ingatan. Aktiviti pengulangan amat memerlukan kebebasan dan kreativiti daripada para pelajar (Clements, 1995).

Maklum balas dan peneguhan - media komputer membolehkan pelajar memperoleh maklum balas terhadap pembelajaran secara serta merta. Peneguhan positif yang diberi apabila pelajar memberikan jawapan dapat memotivasikan pelajar.

Sumber maklumat tambahan:
1. http://www.computereducation.co.in/benefits-of-computer-in-education.html
2. http://www.marietta.edu/~littlea/Ed630/03/uses.htm
3. http://www.emcp.com/intro_pc/reading1.html
4. http://www.neweconomyindex.org/metro/part4_page3.html

No comments:

Post a Comment